مقایسه اسکالپ و کاشت مو

مقایسه اسکالپ و کاشت مو

مقایسه اسکالپ سر و کاشت مو (Hair Transplant) در حقیقت مقایسه دو تکنیک و روش مختلف برای زیباسازی سر و یا ابروها برای کسانی است که به هر دلیلی دچار ریزش مو و یا ابرو شده و در برخی از نواحی دچار ریزش موها شده و یا آن نواحی سر و یا ابرو به نحو قابل توجهی کم پشت شده اند. در چنین شرایطی افراد به دنبال بهترین درمان جهت برطرف کردن عارضه ریزش مو و یا طاسی هستند. مشکلی که در واقع امروزه گریبانگیر میلیون ها نفر از مردم جهان شده است.


اما با رشد علم و دانش پزشکی و علوم مختلف مربوط به آن در طول یک قرن گذشته به مرور زمان تکنیک های مختلفی جهت برطرف کردن و یا پنهان کردن آثار ریزش مو و یا طاسی سر و یا ابروها ارائه شد و بسیاری از آنها به مرور تکامل پیدا کردند تا به روش های جدید اسکالپ سر و یا کاشت مو منتهی شدند. دو تکنیکی که هر کدام جهت موارد خاصی توصیه و مورد استفاده قرار می گیرند.


در کاشت مو همانطور که از عنوان آن پیداست فولیکول های موهای سر از نواحی که به آنها "بانک مو" گفته می شود، جدا شده و در ناحیه جدید که ناحیه کم پشت و یا طاس سر است، پیوند زده می شود. به همین جهت به این فرآیند "پیوند مو" نیز گفته می شود. کاشت مو مزایای متعددی دارد اما معایب و خطراتی نیز در بر دارد که باید به آن ها توجه کرد.


تاکنون انواع روش ها و تکنیک های مختلفی جهت کاشت مو و پیوند مو ارائه شده که در بسیاری از کلینیک های پوست و مو در جهان مورد استفاده قرار می گیرند. اما از معایب و اثرات جانبی بیشتر تکنیک های کاشت مو باید به موارد متعددی اشاره کرد:

اسکالپ سر


اثرات جانبی منفی کاشت مو

✔ داشتن درد و خونریزی در بسیاری از روش های کاشت مو

✔ نیاز به استفاده از داروهای بی حسی و یا بی هوشی

✔ دوره نقاهت گاه طولانی

✔ نیاز به پیروی از توصیه های پزشک مربوطه تا مدت قابل توجهی پس از کاشت مو

✔ استفاده از شامپوهای مخصوص تجویز شده پس از انجام عمل (که بسیاری از آنها گران هستند)

✔ انجام پیوند مو توسط پزشک متخصص

✔ هزینه های بالا کاشت مو نسبت به اسکالپ سر

✔ احتمال بروز عوارضی مانند خارش، زخم و یا بجا ماندن اسکار

✔ طبیعی بنظر نرسیدن خط موهای کاشته شده در صورت عدم مهارت پزشک جراح

✔ نیاز به داشتن بانک موی مناسب

✔ مدت زمان طولانی تر نسبت به اسکالپ

✔ مدت زمانی در حدود چند ماه طول می کشد تا نتایج دیده شوند.

✔ الزام به رعایت رژیم غذایی از چند هفته قبل

✔ ریزش موهای کاشته شده چند هفته یا چند ماه پس از عمل

✔ در زمان پیوند موها، ریزش موها باید بطور کامل قطع شده باشد.

✔ عدم انجام کاشت مو در مواردی مانند سن بالا و یا داشتن سن کمتر از حداقل سن مورد نظر و یا افرادی که بیماری های خاص هستند که این موضوع در اسکالپ سر دیده نمی شود.

✔ بروز عفونت و یا خونریزی در صورت عدم مهارت پزشک و یا انجام عمل در محیط های غیر بهداشتی

✔ امکان خطای انسانی در روش های قدیمی

✔ امکان ریزش مجدد موها در سال های بعد


اما در مقابل اسکالپ سر که به آن هاشور سر و یا تاتو سر نیز گفته می شود، در واقع شکل جدید و امروزی تاتو سنتی است. همانطور که در بخش های دیگر جهت آشنایی هر چه بیشتر شما نوشته ایم اسکالپ خود دو شامل نوع است:


تکنیک میکروپیگمنتیشن ، تکنیک میکروبلیدینگ


معرفی روش های اسکالپ

روش اول یا میکروپیگمنتیشن که بهترین روش اسکالپ است توسط دستگاه های اتوماتیک، استریل و در محیطی کاملا پاکیزه و ایمن صورت می گیرد و در واقع امروزه روش استاندارد اسکالپ سر به شمار می رود. اما روش میکروبلیدینگ در حال منسوخ شدن است و این روش با دست و با استفاده از ابزارهای دستی صورت می گرفته و به همین جهت گاهی هنگام انجام آن، خطاهایی رخ می داده است. (جهت اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله مقایسه میکروپیگمنتیشن و میکروبلیدینگ مراجعه کنید)


اما در مجموع روش ها و تکنیک های اسکالپ یا هاشور سر جهت هاشور زنی بکار می روند و روش های بسیار ساده تر و بی دردسرتری نسبت به تکنیک های پیوند مو به شمار می آیند. چرا که در اسکالپ سر تزریق مواد رنگدانه های کاملا طبیعی به زیر پوست فرد انجام می شود و پس از چند روز این مواد تزریق شده به رنگ طبیعی خود در می آیند و فرد با ظاهر جدید و طبیعی ناحیه مورد نظر، چهره و ظاهر بسیار بهتری پیدا می کند. به این ترتیب تا حد بسیار زیادی طاسی و یا کم پشت بودن موهای سر و یا ابرو برطرف می گردد. البته این نکته را نیز باید توجه داشته باشید که اسکالپ سر روشی دائمی نیست و ماندگاری میکروپیگمنتیشن نیز مانند بسیاری از تکنیک های زیبایی مو، محدود است. بنابراین ممکن است پس از چند سال نیاز به انجام مجدد آن باشد. ولی در عوض روشی بسیار آسان تر از کاشت مو است و عوارض آن در برابر معایب و عوارض کاشت مو، تقریبا ناچیز است.

مقایسه اسکالپ و کاشت مو


هزینه اسکالپ سر نیز در مقایسه با هزینه کاشت مو بسیار کمتر است. از این رو تکنیک های اسکالپ از جمله میکروپیگمنتیشن از انواع تکنیک های کاشت مو بسیار ارزان تر و مقرون به صرفه تر هستند. ضمنا موادی که در روش های اسکالپ تزریق می شوند، انواع مختلفی دارند که در صورت استفاده از بهترین مواد طبیعی درجه یک موجود در بازارهای جهانی، کاملا سازگار با محیط زیست بوده و معمولا اثرات جانبی خاصی ندارند. سوزن های مورد استفاده نیز عموما استریل بوده و از نظر اصول بهداشتی کوچکترین مشکلی معمولا بروز نمی کند.

اما مسئله دیگر کاربردهای اسکالپ سر و میکروپیگمنتیشن است. بر خلاف کاشت مو که صرفا جهت پیوند فولیکول های مو برای افرادی که شرایط انجام آنرا دارند مورد استفاده قرار می گیرد، تکنیک های اسکالپ کاربردهای متعددی در سر و یا ابرو دارند از جمله:


کاربرد ها و مزایای اسکالپ عبارتند از:

• برای کسانی که به هر دلیلی (از جمله سن، بیماری های خاص و یا شرایط نامناسب جهت پیوند مو) نمی توانند کاندید کاشت مو شوند.

• جهت پوشاندن و محو کردن آثار بخیه، اسکار یا زخم های بجا مانده از عمل های جراحی

• پوشاندن خال های پوستی مادرزادی و یا ماه گرفتگی

• میکروپیگمنتیشن نواحی که دچار ریزش مو از نوع آلوپسیا (ریزش موی سکه ای)

• کمک به هر چه طبیعی تر نشان دادن مناطقی از سر که در آنجا پیوند مو انجام شده است.

• قابل اجرا برای آقایان و خانمها در سنین مختلف


جالب است که بدانید استفاده از تکنیک میکرو اسکالپ، تناقض چندانی با کاشت مو ندارد بطوری که حتی می توان در بسیاری از موارد از اسکالپ سر مدتی پس از انجام پیوند مو، جهت پوشاندن کامل و طبیعی تر نشان دادن مناطقی از سر که مو در آنجا کاشته شده، استفاده کرد.


اسکالپ علاوه بر سر در ابرو یا بعضی از نواحی دیگر صورت نیز قابل استفاده است و همین نکته نیز یکی از دلایل پرطرفدار بودن و محبوب شدن آن می باشد. امروزه میزان محبوبیت میکرو اسکالپ یا هاشور سر در جهان تا جایی افزایش پیدا کرده که بسیاری از چهره های سرشناس و معروف جهان نیز از این تکنیک استفاده کرده اند.


مزایای فراوان اسکالپ به خصوص برای کسانی که به هر دلیل امکان انجام پیوند مو و یا ابرو بر روی آنها وجود ندارد موجب شده تا این روش در سطح جهان به عنوان یکی از بهترین و آسان ترین تکنیک های زیبایی مو و ابرو مطرح شود.مرکز تخصصی اسکالپ آیرملو با سال ها تجربه و کیفیت بالای کار و همچنین رعایت کلیه نکات و استانداردهای روز جهان در خدمت شماست.