اسکالپ آلوپسی

آلوپسی یا آلوپسیا یکی از بیماری های خود ایمنی بدن (Autoimmune disease) است که موجب ریزش موی سر می شود. بیماری های خود ایمنی دسته ای از بیماری هایی هستند که برخلاف بیشتر بیماری ها و عوارض جسمی، بر اثر حمله اشتباه دستگاه ایمنی بدن به دسته ای از سلول ها و اندام های بدن صورت می گیرد و در بخش های مختلفی از بدن می تواند اتفاق بیوفتد. از جمله پوست و مو، تیروئید، لوزالمعده، گلبول های قرمز، عروق خونی و ....شایان ذکر است با استفاده از روش هایی همچون کاشت مو یا اسکالپ سر می توان اقدام به رفع این معضل نمود.


آلوپسیا نیز یکی همین نوع بیماری هاست که در پوست بروز می کند و موجب ریزش موها می شود. این بیماری که به آن طاسی منطقه ای یا ریزش موی سکه ای نیز گفته می شود، امروزه میلیون ها نفر را در جهان حتی در کشورهای پیشرفته مبتلا کرده است. این عارضه دلایل متعددی دارد ولی تعدادی از مهمترین دلایل بروز آن عبارتند از:


دلایل بیماری آلوپسی:

✔ اختلالات در ایمنی بدن

✔ بیماری دیابت یا قند خون (diabetes)

✔ کم خونی

✔ برخی مشکلات تیروئید


و برخی دلایل دیگر که البته دانشمندان و محققان مشغول مطالعه و بررسی های بیشتر درباره آن ها هستند. متاسفانه هنوز درمان قطعی و مشخصی برای درمان بیماری آلوپسی وجود ندارد. همچنین درمان های موقت نیز بدلیل وجود کورتون دارای عوارض گوناگونی می باشد و در صورت قطع دارو، معمولا وضعیت موی سر بیمار دوباره به حالت اولیه بازمی گردد.بنابراین تنها می توان اقدام به برطرف سازی ظاهری این مشکل با استفاده از متد هایی همچون اسکالپ سر نمود.

درمان آلوپسی


انواع آلوپسیا:

به این نکته توجه داشته باشید که آلوپسیا در پوست و مو بر حسب وسعت ناحیه ریزش دارای چند حالت مختلف می باشند که عبارتند از:

• ممکن است پس از مدتی ریزش، بیماری متوقف و خود به خود برطرف شود.

• ریزش و طاسی منحصر به دایره ای کوچک باشد.

• طاسی بصورت چندین دایره اتفاق افتد.

• بیماری موجب ریزش کامل موی بدن شود.


بیش از یک سوم کسانی که دچار این عارضه می شوند، از نوع اول هستند. اما شدید ترین حالت نوع آخر است که خوشبختانه بسیار کم و به ندرت در میان مبتلایان به آلوپسی بروز می کند.شایان ذکر است که در تمامی این حالات با استفاده از روش اسکالپ سر می توان اقدام به حل ایرادات ظاهری آن نمود.


در مجامع علمی و آکادمیک معمولا آلوپسیا را به سه دسته تقسیم بندی می کنند:

• آلوپسی آره آتا (alopecia areata)

• آلوپسی توتال (alopecia Total)

• آلوپسی یونیورسال (universal alopecia)


با وجود اینکه هنوز درمان قطعی و صد درصد جهت کنترل و درمان کامل این مشکل کشف نشده اما پزشکان و متخصصین برخی درمان ها را به افراد مبتلا پیشنهاد و برای آنه ا تجویز می کنند که تا حد زیادی آلوپسیا در پوست و مو را کنترل و آثار آن را تقریبا تا حد زیادی از بین ببرند. از جمله:

✔ استفاده از محلول ماینوکسیدیل (Minoxidil)

✔ آنترالین (Anthralin)

✔ کورتون یا کورتیکواستروئید (Corticosteroids)

✔ فتوکموتراپی

اسکالپ آلوپسی


و روش های مختلف دیگر که همانطور که اشاره کردیم متاسفانه هیچکدام بصورت صددرصد و تضمینی روش های کاملا موثر و بی نقصی نیستند. درمان های بیماری آلوپسیا معمولا بصورت تزریق و یا استفاده از پماد و کرم انجام می شوند. البته در کنار این درمان ها ممکن است به بیمار نکاتی نیز توصیه شود از جمله استفاده از عینک آفتابی، گذاشتن کلاه و پوشاندن سر در برابر آفتاب.ناگفته نماند که ممکن است هنگام مراجعه به پزشک متخصص پوست و مو، وی برای فرد مبتلا آزمایش های نمونه برداری پوست (بیوپسی) را تجویز کند.


اسکالپ سر برای رفع آلوپسی

حال می خواهیم این موضوع را بررسی کنیم که چرااسکالپ سر برای بیماران مبتلا به آلوپسی؟


همانطور که گفتیم هنوز درمان قطعی برای بیماری آلوپسی وجود ندارد و این بیماری نیز همانند سایر عواملی است که باعث ریزش مو و طاسی در افراد می شود. اسکالپ سر یا هاشور سر، شبیه سازی فولیکول مو بر روی پوست سر و ایجاد ظاهر سر شیو (Shave) است. انجام تکنیک اسکالپ بر روی سر یک عملیات دائمی محسوب نمی شود ولی ماندگاری طولانی مدت آن به مدت چند سال و همچنین مزایای متعدد آن موجب شده تا جهت برطرف کردن آثار طاسی سکه ای یا آلوپسیا، به عنوان یکی از بهترین راه حل ها در نظر گرفته شود. همین موضوع باعث شده که امروزه این تکنیک، یک راه حل پر طرفدار بین بیماران آلوپسی باشد.به ویژه با امکان استفاده از تکنیک های جدید تر مانند اسکالپ سر سه بعدی که انجام آن به افراد مبتلا به این بیماری توصیه می شود.


مراحل انجام اسکالپ سر برای بیماران آلوپسی:

اسکالپ سر برای بیماران مبتلا آلوپسی کاملا شبیه به اسکالپ سر اسپرت است با این تفاوت که نه تنها خط هیرلاین (Hair line) یا همان خط رویش مو بالای پیشانی طراحی می شود، بلکه خط شقیقه ها، خط ریش تا خط پشت مو نیز طراحی می شود.به این ترتیب با استفاده از روش اسکالپ سر اسپرت تا حد امکان بیشتر آثار این عارضه محو و کاملا پنهان می شود و به سادگی و ظرف چند جلسه با استفاده از تکنیک میکرواسکالپ سر می توانید بار دیگر زیبایی و در نتیجه اعتماد به نفس خود را بدست بیاورید.


فرم مشاوره آنلاین اسکالپ



 جواد حسین زاده
سلام من بیماری آلوپسی دارم و تمام سرم دچار ریزش هست آیا برای من هم اسکالپ مناسبه ؟؟
 مشاور آنلاین
  با سلام ، اسکالپ سر برای بیماریان مبتلا به آلوپسی قابل انجام می باشد.جهت انجام این روش و دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه انجام آن می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.  
 مهدی رسولی
من ریزش سکه ای دارم در قسمتی از سرم میتونم با اسکالپ اینو پنهان کنم ؟
 مشاور آنلاین
  بله، یکی از موارد انجام اسکالپ در پوشش نواحی ریزش سکه ای است. به این منظور شبیه سازی طرح مو در این نواحی صورت می گیرد.  
 علی
سلام . من مبتلا به لیکن پلان هستم میتونم اسکالپ انجام بدم ؟
 مشاور آنلاین
  بله انجام اسکالپ برای افراد مبتلا به بیماری لیکن پلان با تشخیص پزشک متخصص در صورتی که بیماری در فاز فعال نباشد قابل انجام است.  
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید،لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید