بهترین روش های پرپشت شدن مو

بهترین روش های پرپشت شدن مو

طاسی الگویی Pattern baldness معمولا دلیل اصلی ریزش موی سر در افراد می باشد که به عوامل ژنتیکی برمیگردد، سایر دلایل ریزش شدید و طاسی عواملی مانند رژیم ها، استرس، بیماری، مشکلات هورمونی و داروها هستند. کاشت مو یکی از تکنیک های قطعی برای افرادیست که به دلایل مختلف دچار ریزش مو در نواحی سر یا ابروی خود شده اند. در این روش از نواحی مختلفی که به عنوان بانک مو شناخته می شوند، فولیکل های مو برداشته و به نواحی کم پشت یا طاس سر پیوند زده می شود. این عمل پیوند معمولا تحت بی حسی انجام شده و ازنواحی پشت یا اطراف سر فولیکول مو به قسمت جلویی یا بالای سر منتقل می شود. از مزایای کاشت مو می توان به دائمی بودن ، رشد موهای طبیعی، صرف یکبار هزینه و عدم نیاز به ترمیم و درمان تخصصی پس از بهبودی اشاره کرد.


عوارض و معایب کاشت مو کدام هستند؟

•        انجام کاشت مو توسط عمل جراحی و بی حسی انجام می شود.

•        برای بهبودی کامل نیاز به مراقبت کامل در زمان طولانی می باشد.

•        امکان ریزش مو در نواحی تازه کاشته شده وجود دارد.

•        فولیکول های مو آلوده امکان بروز عفونت دارند.

•        امکان بروز تورم در پیشانی وجود داشته و ممکن است منجر به پف یا سیاهی چشم نیز شود.

•        هزینه کاشت مو با توجه به وسعت ناحیه طاسی متفاوت اما در مجموع مبلغ بالایی را شامل می شود.


بهترین روش های پرپشت شدن مو

کاشت مو روشی دائمی برای ترمیم نواحی طاسی می باشد، اما با توجه به شرایط اولیه (میزان و کیفیت موی اهدایی و میزان ریزش) و گاهی معایب این روش ، همه افراد متقاضی انجام آن نیستند. گزینه های دیگری برای پرپشت شدن مو وجود دارند که با ارائه نتایج عالی، مقرون به صرفه و روش های بدون نیاز به جراحی هستند. این روش ها نسبت به روش کاشت مو تعهد کمتری نیاز دارند و با توجه به میزان ریزش و نوع پوست افراد عموما عوارض کمتری نیز در پی دارند. معمولا روشهای پرپشتی مو برای افرادی که به دلایلی مانند رژیم های سخت، عدم مراقبت از مو ، استرس و مصرف داروها دچار ریزش مو می شوند استفاده می شود که تنوع فراوانی داشته و افراد با توجه به نوع نیاز و بودجه خود می توانند بهترین گزینه را انتخاب کنند.


3- ترمیم یا پروتز مو


پروتز مو


در روش ترمیم مو در ابتدا با فرد متقاضی مشاوره ای در خصوص بررسی نوع، مقدار و علت ریزش، اندازه سطح پوست رنگ و مواردی از این قبیل انجام می گیرد. روش ترمیم مو توسط پروتز روشی موقت اما طولانی بوده به این صورت که موهای طبیعی به جای کاشت در پوست سر در پروتزهای نانو شبیه سازی شده از پوست سر انسان کاشته می شوند. این پروتزها توسط فیکس کننده های طبیعی بر روی سطح پوست سر قرار داده شده و نیازی به جلسات ترمیم یا بازسازی وجود ندارد. ظاهرا روش ترمیم مو شباهت هایی با کلاه گیس دارد اما مهم ترین تفاوت های آنها شامل موارد زیر می شود:

•        جنس موهای استفاده شده در پروتز مو کاملا طبیعی اما در کلاه گیس پلاستیکی می باشد.

•        در پروتز مو برخلاف کلاه گیس امکان استفاده از مواد و ابزار حالت دهنده مو وجود دارد.

•        مدت زمان مفید استفاده از پروتز مو دو سال درصورتی که استفاده از کلاه گیس دو تا سه ماه می باشد.

•        با استفاده از روش بیلیچینگ کردن ریشه مو در پروتز مو ظاهری کاملا طبیعی به موها می دهد در صورتی که جنس مو و خط کاشت در کلاه گیس ها کاملا عروسکی است.


2- روش های درمانی (مزوتراپی، پی آر پی، ماینوکسیدیل و فیناستراید)

روش های درمانی مختلف می تواند در بسیاری از شرایط به افراد کمک کند، برخی از بهترین روش ها مزوتراپی، پی آر پی و استفاده از داروهای مورد تایید FDA می باشند. مزوتراپی مو با تزریق پروتئین ها، ویتامین ها و عناصر مورد نیاز به پوست سر باعث تنظیم بازیابی تعادل هورمونی و کاهش ریزش مو می شود. روش پی آر پی Plasma Rich Platelet به این شکل انجام میشود که پلاکت های خون فرد بعد از جداسازی به محل مورد نظر تزریق شده و سبب رشد مجدد مو و ترمیم آن می شود. استفاده از داروهای موضعی مانند ماینوکسیدیل Rogaine، Finasteride یا Propecia که با و بدون تجویز پزشک در دسترس هستند نیز از روش های مناسب و کم هزینه برای درمان ریزش و رشد مجدد مو میباشد؛ البته این روش نسبت به سایر روش ها جواب دهی طولانی تری داشته و ممکن است گاهی تا شش ماه نیز طول بکشد.


1- اسکالپ سر


اسکالپ سر


اسکالپ درواقع به معنای پوست یا کف سر بوده اما در اصطلاح به انجام هاشور زدن کف سر میکرو اسکالپ Micro Scalp یا همان اسکالپ سر می گویند. از روش اسکالپ سر در مواردی مانند پوشش نواحی طاس سر، پوشش زخم های عمل جراحی یاشکستگی در سر یا ابرو، پوشش خط بخیه کاشت مو و پرپشتی ظاهری موها استفاده می شود. روش میکرواسکالپ با توجه به وسعت منطقه ریزش مو، جنسیت فرد، رنگ مو و موارد دیگری از بین روش های نقطه ای، هاشوری و شبیه سازی مو انتخاب می شود. در روش اسکالپ سر بااستفاده از دستگاه ها وتجهیزات مخصوص (میکروپیگمنتیشن) رنگدانه های مخصوص Pigment در زیر قسمت های خالی سر قرار میگیرند. در طول فرآیند انجام اسکالپ به دلیل ورود سوزن به لایه سطحی پوست سر، فاکتورهای رشد و گردش خون در این قسمت افزایش می یابد درنتیجه ممکن است باعث تحریک فولیکول های مو و تقویت و رشد آنها شود.

از مزایای روش اسکالپ سر نسبتبه سایر روش ها می توان به عوارض بسیار کم، قابلیت انجام برای هر نوع پوست و امکان تغییر و تقویت رنگ و مدل در جلسات ترمیمی اشاره کرد. میکرو اسکالپ علاوه برمزایای گفته شده، نسبت به روشهای درمانی سریع تر و قطعی جواب خواهد داد اما روش های درمانی ممکن است در برخی شرایط با استفاده طولانی مدت نیز هیچ علائم بهبودی نشان ندهند؛ همچنین مهم ترین تفاوت این روش نسبتبه روش کاشت مو پایین بودن هزینه اسکالپ می باشد.