استفاده از روش اسکالپ برای درمان بیماری آلوپسی

استفاده از روش اسکالپ برای درمان بیماری آلوپسی

یکی از شایع ترین مدل های ریزش مو در بین افراد ، آلوپسی می باشد.آلوپسی یا الگوی طاسی مردانه با افزایش سن مردان به وجود آمده و با کاهش موها در برخی از نواحی سر خود را بروز می دهد.البته در بانوان نیز احتمال وقوع این معضل بعد از یائسگی وجود دارد که با کم پشتی موها خود را بروز می دهد.چنین افرادی به منظور ایجاد ظاهر پر پشت موهای خود می توانند از یکی از بهترین روش های درمانی یعنی اسکالپ سر استفاده نمایند.


مهم ترین عامل برای بروز طاسی الگوی مردانه در آقایان به ژنتیک افراد و وراثت بر می گردد. این بدین معناست که سابقه بروز این مشکل در نسل های قبلی آن ها وجود داشته و به نوعی فرد آن را به صورت ژنتیکی به ارث برده است. کاهش میزان رشد مو و ریزش بیشتر آن ها در قسمت های شقیقه سر و بالای سر از نشانه های اصلی الگوی طاسی مردانه در مردان است که بعد از بروز این اتفاق و تشدید آن شکل موها به فرم حروف M یا U در خواهد آمد.برای چنین افرادی انجام کاشت مو راه حلی مقطعی بوده و با گذشت زمان مجددا موها به شکل اولیه خود برخواهد گشت. اما در صورت مراقبت های بیشتر می توان سرعت ریزش مو را کاست.


مهم ترین علامت های الگوی طاسی مردانه

در حقیقت عقب رفتن موها در ناحیه رشد مو (نواحی شقیقه سر) و پیشروی آن به مرکز سر که در نهایت به طاسی جلو و بالای سر منجر می شود الگوی طاسی مردانه یا آلوپسی آندروژنیک نام دارد و در اکثر مردان شایع می باشد.موهای باقی مانده در دور سر همچنان بدون مشکل رشد خواهند کرد اما ظاهر افراد به دلیل خالی شدن میانه سر دچار مشکل خواهد شد.


آلوپسی چیست؟

آلوپسی به معنای طاسی منطقه ای می باشد و در مدل های مختلف و به دلایل گوناگون ظاهر می شود. به طور مثال الگوی طاسی مردانه نوعی آلوپسی است که به آن آلوپسی آندروژنیک می گویند. اما از دیگر مدل های شایع آلوپسی می توان به آلوپسی آره آتا که به دلایل بیماری های خود ایمنی در موی سر و بدن افراد ظاهر می شود اشاره کرد. ریزش موی سکه ای نام دیگر این بیماری است که به صورت ناگهانی قسمت یا قسمت هایی از موی سر ، ریش و سبیل ، ابروها ، بدن و... به شکل یک سکه دچار ریزش کامل می شود و بهترین روش درمان آن اسکالپ سر خواهد بود.

اسکالپ سر


روش تشخیص بروز آلوپسی شاید ساده به نظر برسد زیرا در هنگام بروز این اتفاق مو به شکل ناگهانی دچار ریزش می شود و شاهد موهای ریخته شده زیادی از نواحی بدن از جمله سر در هنگام استحمام ، شانه زدن و... هستیم.البته به منظور تشخیص صحیح بیماری و درمان فوری می بایست به پزشک متخصص مراجعه نمود.


انواع مدل های آلوپسی عبارتند از:

1.آلوپسی منتشر یا Diffuse Alopecia: ایجاد ریزش های شدید در فرق سر به همراه نازک شدن مو در این نواحی (شایع در بانوان)

2.آلوپسی آره آتا یا Areata Alopecia: اختلال در سیستم ایمنی به دلایل ژنتیکی یا سایر مسائل

3.آلوپسی کامل یا Totalis Alopecia:طاسی کامل سر به دلیل عواملی همچون بیماری های خود ایمنی یا استرس های شدید و...

4.آلوپسی میوسنوسا یا Mucinosa Alopecia:بروز طاسی در ناحیه اسکالپ یا صورت به دلیل وجود اختلالات خود ایمنی در بدن افراد

5.آلوپسی افلوویوم یا Effluvium Alopecia: ایجاد موقتی ریزش مو و یا نازک شدن آن به علت استرس شدید و سایر عوامل روانی

6.آلوپسی کششی یا Traction Alopecia: ریزش شدید مو در نقاط مختلف سر به دلیل عدم مراقبت صحیح از مو کشیده شدن آن ها و یا استفاده بیش از حد از حال دهنده هایی همچون اتو مو ، سشوار و...

7.آلوپسی بربایی یا Barbae Alopecia:همانند ریزش موی سکه ای یا آره آتا این نوع ریزش هم به صورت ناگهانی و به دلیل ایجاد استرس های شدید و نقص سیستم ایمنی در ریش آقایان به وجود می آید.


درمان آلوپسی با اسکالپ سر

همانطور که در بالاتر به این موضوع اشاره کردیم ، یکی از بهترین روش های درمان آلوپسی ، اسکالپ آلوپسی می باشد.این در صورتی است که بیمار به دلیل این بیماری رویش مو در نواحی خالی یا کم پشت را نداشته باشد.در این روش که به هاشور سر هم معروف است می توان فولیکول های مویی که تازه از سطح پوست بیرون آمده را با استفاده از رنگ های مخصوص و ظاهری کاملا طبیعی طراحی و شبیه سازی کرد به طوری که هیچ کس متوجه غیر طبیعی بودن آن نشود.در حقیقت اسکالپ سر برای افرادی که دچار طاسی زیادی بر اثر بیماری آلوپسی هستند و قصد دارد دائما موهای شیو شده داشته باشند مناسب می باشد.هماهنگی موهای طبیهی (در حالت شیو) با هاشورهای طراحی شده یا همان اسکالپ مهم ترین ویژگی ای است که این روش درمانی دارا می باشد. البته این نکته را باید در نظر گرفت که انجام این کار نیازمند دقت و مهارت بسیار زیادی می باشد و می بایست توسط کلینیک های معتبر و به وسیله دستگاه های مجهز صورت گیرد تا نتیجه پایانی طبیعی ترین حالت ممکن را دارا بوده و بدون هرگونه عارضه خاصی انجام بگیرد.

اسکالپ آلوپسی


روند پیاده سازی اسکالپ آلوپسی

برای افرادی که دچار آلوپسی دائمی هستند ، اسکالپ آلوپسی مشابه با سایر اسکالپ ها همچون اسکالپ اسپرت می باشد و تنها تفاوت اسکالپ آلوپسی در این است که علاوه بر خطوط رویش مو ، برای شقیقه ها ، نواحی خط ریش و سایر نقاطی که دچار طاسی شده است می توان اقدام به اسکالپ نمود. انجام این روش با تزریق رنگ های مخصوص اسکالپ که طبیعی و ارگانیک هستند ، به عمق مشخصی از زیر سطح پوست قابل انجام بوده و بر اساس مدل مو و رنگ آن می توان آن را طراحی نمود و در فواصل بسیار کم از یکدیگر مدل فولیکول مو را بر روی سطح پوست پیاده سازی کرد.


نکته مهم در ارتباط با این روش درمانی این است که ، افرادی که قصد دارند موهای شیو شده داشته باشند می توانند از این روش استفاده نمایند و به دلیل استفاده از رنگدانه های طبیعی با گذشت زمان نیاز به ترمیم آن می باشد. البته می توان گفت افرادی که دچار آلوپسی هستند و به هر دلیلی نمی توانند اقدام به کاشت مو نمایند (عدم بانک موی مناسب ، هزینه بالای کاشت مو ، ترجیح به موهای شیو شده و...) ؛ اسکالپ سر بهترین روش برای چنین افرادی می باشد.


بنابراین با توجه به نکات مطرح شده در صورتی که قصد انجام اسکالپ آلوپسی را دارید ، می توانید جهت مشاوره و یا تعیین وقت قبلی با کارشناسان مرکز تخصصی اسکالپ دکتر آیرملو در ارتباط باشید.