ریزش مو بعد از کرونا

ریزش مو بعد از کرونا

از اواخر سال 2019 ویروس کرونا در سراسر جهان شیوع پیدا کرد و تا کنون نیز ادامه دارد، این بیماری همه گیر COVID-19 نام دارد که در طول شیوعش به انواع مختلفی جهش پیدا کرده است. افرادی که به COVID-19 مبتلا می شوند می توانند علائم بسیار متنوعی داشته باشند. یکی از این علائم ریزش مو در افراد که مبتلا می باشد؛ بسیاری از گزارشات این نشانه در مطالعات موردی مشاهده شده و به همین دلیل، آمار مشاهده آن به طور کلی در حال حاضر مشخص نیست.

همه افراد به طور طبیعی روزانه تعدادی از موهای خود را از دست می دهند، به طور کلی ریزش 50 تا 100 تار مو در روز را طبیعی در نظر می گیرند. با این حال گاهی موهای ریخته شده با موهای جدید جایگزین نمی شوند و در نهایت منجر به کم پشت شدن موها و ایجاد لکه های طاسی می شوند؛ به این مسئله ریزش مو می گویند.


ریزش مو بعد از کرونا

در نوامبر سال 2020 مطالعه ای بر گروه کوچکی درمورد علائم کرونا بررسی شد، از 58 شرکت کننده در این مطالعه، 14 نفر (24.1 درصد) ریزش مو را گزارش کردند. در این مطالعه میانگین زمان از شروع علائم کرونا در افراد تا ریزش قابل توجه مو 58 روز بود. ریزش مو در پنج نفر از 14 شرکت کننده با بهبودی برطرف شد؛ اما نه شرکت کننده در زمان مصاحبه هنوز دارای ریزش مو بودند.

با مشاهدات تعداد زیاد گزارشات ریزش مو در افراد مبتلا به COVID-19 و یا بهبود یافته می توان گفت ریزش مو بعد از کرونا رخ خواهد داد، اما دلیل اصلی این ریزش ویروس کرونا نمی باشد. به این نوع از ریزش مو که درموارد بیماری و به دلایل جانبی رخ می دهد hair shedding می گویند.


چگونه COVID-19 باعث ریزش مو می شود؟

هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد که هیچ کدام از انواع ویروس کرونا مستقیماً باعث ریزش مو می شوند. در عوض، پزشکان بر این باورند که استرس جسمی و روحی همراه با علائم کرونا می تواند منجر به شرایط ریزش موی برگشت پذیر به نام تلوژن افلوویوم TE شود. یکی از عوامل احتمالی TE بیماری حاد همراه با تب می باشد و افرادی که به COVID-19 مبتلا شده اند معمولاً تب را به عنوان یکی از علائم اصلی تجربه می کنند. ریزش موقت مو پس از تب یا بیماری شدید در گذشته هم مشاهده شده و تقریبا طبیعی است؛ چند ماه پس از تب شدید یا بهبودی از بیماری، بسیاری از افراد ریزش موی محسوسی را مشاهده می کنند.

استرس هم می تواند باعث ریزش موقت مو شود و به عنوان عامل محرکی برای TE در نظر گرفته می شود. حتی اگر هرگز به کرونا مبتلا نشدید یا تب را جزء علائم خود مشاهده نکردید اما به دلیل تجربه بیماری و قرار گرفتن تحت فشار روحی و جسمی در دوران قرنطینه و پاندمی کرونا، ممکن است دچار استرس شدید شوید. استرس عاطفی همچنین می تواند موهای بیشتری نسبت به حالت طبیعی وارد مرحله ریزش کند؛ ریزش مو حدود دو تا سه ماه پس از شروع استرس آغاز می شود. اگرچه مشاهده ریزش مو به شکل شدید و توده ای می تواند بر استرس شما بیفزاید، اما مهم است که استرس خود را کاهش دهید؛ فقط با پایان دادن به استرس ریزش بیش از حد مو متوقف می شود.


مکانیسم TE چیست؟

مراحل رشد مو متفاوت است، تلوژن افلوویوم TE وقتی اتفاق می افتد که یک عامل استرس زا باعث می شود مقدار زیادی از مو رشد نکند و وارد مرحله استراحت (تلوژن) شود. در مرحله تلوژن موها 2 تا 3 ماه قبل از ریختن استراحت می کنند تا رشد موهای جدید فراهم شود، به همین دلیل ریزش مو به دلیل TE در فاصله زمانی طولانی پس از یک رویداد تحریک کننده مانند یک بیماری یا یک دوره بسیار پر استرس اتفاق می افتد. اکثر افرادی که دچار TE می شوند 2 تا 3 ماه پس از یک رویداد تحریک کننده (مانند ابتلا به کرونا یا قرارگیری در شرایط استرس زا)، ریزش موی محسوسی دارند.


رشد مجدد موها بعد از کرونا

TE به طور معمول کمتر از نیمی از پوست سر را تحت تأثیر قرار می دهد و برای 6 تا 9 ماه ادامه دارد. وقتی علت ریزش مو به دلیل تب، بیماری یا استرس باشد، بعد از بهبودی موها تمایل دارند به خودی خود به حالت عادی برگردند؛ پس از این دوره بیشتر افراد می بینند که موهای از دست رفته دوباره رشد می کنند. اگر مشکوک هستید که ریزش مو شما ناشی از چیزی غیر از تلوژن افلوویوم ناشی از استرس یا تب است، با یک متخصص ریزش مو یا یک متخصص پوست صحبت کنید.


اسکالپ سر

میکرو اسکالپ سر یا همان میکروپیگمنتیشن عبارت است از ورود رنگدانه های پزشکی در عمق مناسبی از پوست سر، توسط دستگاه های مخصوص. این روش مناسب افرادیست که از کم پشتی مو رنج می برند یا کسانی که به صورت دوره ای دچار ریزش مو شده اند. همانطور که گفته شد افراد پس از گذشت دو تا سه ماه از ابتلا به کرونا و بهبودی دچار ریزش موی محسوس می شوند که حداقل زمان تا رفع و رشد مجدد موها نزدیک 8،9 ماه می باشد. البته تا بلند شدن موها زمان بیشتری نیاز است و معمولا تراکم و ضخامت موهای جدید کمتر خواهد بود؛ در این شرایط افراد پس از بهبود از بیماری COVID-19 میتوانند اسکالپ سر انجام دهند و ریزش موی موقت و کم پشتی موی خود را جبران کنند.

انجام میکرواسکالپ سر در یک کلینیک معتبر و تحت نظارت متخصص بدون عوارض بوده و تنها شامل تعداد کمی عوارض کوتاه مدت و جزئی مانند قرمزی و پوسته دادن کف سر و خارش می شود. این موارد خود به خود پس از چند روز از بین خواهند رفت و با انجام مراقبت های ساده مانند نشستن و فشار نیاوردن به سر و عدم تابش آفتاب تا سه روز از بروز هر عوارضی جلوگیری خواهد شد.