الگوی طاسی مردانه

الگوی طاسی مردانه

ریزش مو در صورتی که حداکثر تا 100 تار مو در روز باشد طبیعیست و زمانی که بسیار بیشتر از این تعداد دچار ریزش شود، باید نگران شد و به فکر چاره بود. ریزش مو در مردان و زنان به دلایل مختلف رخ می دهد اما حدود 85% آقایان در طول زندگی با یکی از انواع ریزش مو روبرو خواهند شد.


رایج ترین علل ریزش مو

طبق بررسی های انجام شده حدود 95درصد از جوانانی که دارای موهای نازک و الگوی طاسی مردانه هستند این شرایط را از ژنهای والدین دریافت کردند. دانشمندان اظهار دارند که این ژن ممکن است بر چگونگی حساسیت فولیکولهای مو بر هورمونی به نام DHT تأثیر بگذارد و باعث کوچک شدن آنها شود؛ هرچه فولیکولهای مو کوچکتر شوند، موهایی که به سمت عقب رشد می کنند صاف، نازک تر و کوتاه تر می شوند. درنهایت رشد مجدد مو زمان بیشتری طول می کشد؛ سپس فولیکول ها تا حدی کوچک می شوند به طوری که به هیچ وجه مو رشد نمی کند. زمانی که موهای شما به جای نازک شدن تدریجی به طور ناگهانی میریزند دلیل آن ژنتیک یا الگوی طاسی مردانه نیست، سایر دلایل عبارتند از:

•        بیماری هایی مانند کم خونی یا مشکل تیروئید

•        پرتودرمانی یا شیمی درمانی

•        داروهایی مانند رقیق کننده خون، مقادیر زیاد ویتامین A و استروئیدهایی که بعضی از مردان برای ساخت عضله بنام استروئیدهای آنابولیک مصرف می کنند.

•        عفونت های پوست سر

•        رژیم غذایی ناسازگار با بدن، مانند کمبود آهن یا ویتامین A زیاد

•        فشار روانی و استرس

•        سال ها نگه داشتن یک مدل مو مانند محکم بستن یا بافتن


الگوی طاسی مردانه چیست؟

ریزش مو با الگوی مردانه رایج ترین نوع نازک شدن، ریزش و طاسی است که در مردان بالغ اتفاق می افتد؛ این طاسی به دلیل ترکیبی از هورمون ها (آندروژن ها)، افزایش سن و یک استعداد ژنتیکی رخ می دهد. این عوامل باعث کوچک شدن تدریجی حفره های ریز در پوست در پایه موها می شود، که به فولیکول های موی سر معروف اند؛ موها به تدریج کوتاهتر و ریزتر می شوند تا جایی که موهای جدید رشد نکنند. الگوی طاسی مردانه ، آلوپسی آندروژنتیک نیز نامیده می شود و با ریزش مو و پسروی خط رویش مو در قسمت بالا و جلوی سر و شقیقه ها مشخص می شود. نوع مشابه ریزش مو در خانم ها، الگوی طاسی زنانه، باعث نازک شدن مو در ناحیه میانی جلوی پوست سر می شود و به طور کلی نوع شدیدتر آن در آقایان رخ می دهد.


درمانهای دارویی الگوی طاسی مردانه

بسیاری از آقایان ریزش مو را به عنوان بخشی طبیعی از افزایش سن می بینند و یا علاقه ای به استفاده از روش های جدید درمان طاسی سر ندارند، اما ریزش مو می تواند اثرات روانی منفی مانند اعتماد به نفس پایین و در برخی حتی افسردگی ایجاد کند. برخی از درمان ها وجود دارد که ممکن است به کاهش ریزش مو کمک کند؛ سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) دو نوع داروی درمان طاسی الگوی مردانه را تصویب کرده است:

ماینوکسیدیل Minoxidil

ماینوکسیدیل یا Rogaine یک درمان موضعیست که بر روی پوست سر انجام می شود. این دارو در داروخانه ها معمولاً به صورت لوسیون یا فوم وجود دارد و گزارش شده که بر قسمت مرکزی سر نتیجه بهتری می گذارد. در ابتدا ماینوکسیدیل برای درمان فشار خون مورد آزمایش قرار گرفت، اما برخی از افراد هنگام استفاده از آن، رشد اضافی مو را به عنوان یک اثر جانبی مشاهده کردند. ممکن است برای دریافت نتیجه حداقل به 3 تا 6 ماه زمان نیاز باشد و از این دارو برای حفظ اثر باید به طور پیوسته استفاده شود. عوارض جانبی احتمالی استفاده از این دارو شامل مشکلات پوستی مانند خارش و سوزش، کهیر، تورم، حساسیت و درماتیت تماسی است.

فیناستراید و دوتاستراید Finasteride و Dutasteride

فیناستراید یا Propecia یک داروی خوراکیست که تنها با نسخه قابل دسترسی می باشد. این دارو باعث مهار 5-Alpha Reductase می شود و از دی هیدروتستوسترون (DHT)، هورمون مردانه که در کوچک کردن فولیکول های موی پوست سر نقش دارد، جلوگیری می کند. فیناستراید تشکیل این هورمون را در پوست سر مسدود می کند و پیشرفت طاسی مربوط به DHT را کاهش می دهد. زمانی بیش از 6 ماه نیاز است تا نتایج این دارو قابل مشاهده شود و اگر مصرف قرص قطع شود اثرات برعکس می شود. در مواردی مصرف این داروها باعث عوارضی چون اختلال عملکرد جنسی، سردرد، حساسیت بافت پستان، تورم و ایجاد زخم در پوست می شود.


روش های رفع الگوی طاسی مردانه

کاشت مو Hair Transplantation

همانطور که از اسم این روش پیداست، پیوند مو انتقال مو از قسمت های در حال رشد به قسمت های ضعیف تر و در حال ریزش می باشد. موهای قسمت پشتی سر نسبت به موهای جلو و شقیقه ها محکم تر هستند و به دلیل مقاومت دربرابر الگوی طاسی مردانه برای پیوند به نواحی دچار طاسی، انتقال می یابند. در روش های جدید کاشت مو با استفاده از تجهیزات پیشرفته و دقت و سرعت بیشتر، با اینکه نتیجه نهایی در طولانی مدت (حدود یک سال) قابل مشاهده خواهد بود، اما نتیجه کاملا طبیعی، قطعی و دائمی می باشد. معمولا پیوند مو برای افراد به جز تورم، التهاب و درد خفیف موقتی عوارض دیگری ندارد که با انجام مراقبت های بعد از کاشت مو در عوض دو تا سه روز از بین خواهند رفت.


میکرو اسکالپ سر Scalp Micropigmentation

بسیاری از افراد درگیر با الگوی طاسی مردانه فقط در قسمت جلویی سر و شقیقه ها یا قسمت مرکزی سر دچار کم پشتی یا ریزش شده اند، بهترین گزینه برای این افراد انجام اسکالپ سر می باشد. میکرواسکالپ جدیدترین روش برای از بین بردن ظاهر کم پشت یا طاسی سر آقایان و بانوان می باشد که به هاشور نیز معروف است. در اسکالپ سر به وسیله دستگاه ها با سوزن های بسیار ریز رنگدانه های مخصوصی زیر پوست سر وارد می شوند و باعث پرپشت نشان دادن موها می شوند. همچنین از این روش برای پوشاندن محل زخم در سر که به دلایل مختلفی مانند جراحی یا شکستگی بوجود آمده استفاده می شود. اسکالپ اسپرت برای آقایان با موهای بسیار کوتاه که شروع به ریزش کرده و افرادی که به بیماری آلوپسی یونیورسال دچارند انتخاب مناسبی باشد؛ همچنین افرادی که قبلا کاشت مو انجام داده اند برای پرپشت تر نشان دادن موهایشان می توانند از اسکالپ استفاده کنند.

انجام اسکالپ نیز مانند هر روش دیگری عوارض محدود و کوتاه مدتی مانند خارش، قرمزی و پوسته پوسته شدن را دارد اما در مقایسه با سایر روش ها از مزایای بسیاری برخوردار است؛ این مزایا در مقایسه با روش های دارویی نتیجه قطعی و طولانی مدت در یک جلسه و عدم وجود ریسک عوارض شدید و ماندگار ؛ و نسبت به کاشت مو عدم نیاز به دوران نقاهت و هزینه بسیار پایین تر می باشند.