بی حسی اسکالپ سر

بی حسی اسکالپ سر

یکی از مسائلی که افراد پبش از انجام اسکالپ سر به آن فکر می کنند، میزان درد انجام این روش می باشد. آنچه که باید بدانید این است که انجام اسکالپ سر یا میکروپگمنتیشن با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود. بی حسی در اسکالپ سر نکته ای مهم برای بسیاری از کسانی است که مایلند از این روش استفاده کنند. در هنگام انجام اسکالپ (یا هاشور و یا تاتوی سر) توسط متخصص، از مواد بی حسی (Anesthetic) بر روی سر فرد داوطلب استفاده می شود تا هنگام تزریق رنگدانه ها در زیر پوست سر وی، دردی را احساس نکنند. 


استفاده از بی حسی برای انجام اسکالپ سر

استفاده از بی حسی در اسکالپ سر امری رایج است و امروزه در کلینیک ها و مراکزی که این تکنیک را جهت انجام این روش برای مراجعه کنندگان خود استفاده می کنند، رواج دارد. بسیاری از افراد به ویژه برخی از بانوان و کسانی که در سنین نوجوانی و یا جوانی بسر می برند، از درد تزریق (آمپول، سرم و غیره) وحشت دارند. اما خوشبختانه امروزه با وجود مسکن ها و مواد بی حسی به راحتی می توان بر این مشکل چیره شد. 


در روزگاران قدیم افراد درد بسیار زیادی را در هنگام عمل های جراحی، حتی عمل های سطحی تحمل می کردند. اما با پیشرفت دانش و کشف داروهای بی حسی و بی هوشی این مشکل برطرف شد و امروزه بسیاری از تکنیک ها و عمل ها جهت آرامش و راحتی افراد، با استفاده از چنین موادی انجام می شود. البته در بیشتر موارد، مواد بی حسی جهت عمل های سطحی (مانند اسکالپ سر) به زیر پوست تزریق شده و ظرف مدت کوتاهی اثر می گذارند و به این ترتیب ناحیه مورد نظر پوست فرد بی حس می شود.  چنین داروهایی همانند داروهای بیهوشی امکان تاثیر منفی بر روی فرد را نیز ندارند و تنها ناحیه ای که اقدام به استفاده از این ماده شده است بی حس می شود.

بی حسی اسکالپ سر


آیا اسکالپ سر درد دارد؟

دردی که فرد بدون انجام بی حسی موضعی احساس می کند بسیار محدود و کم بوده و نسبت به بسیاری از دیگر روش ها از درد کمتری برخوردار است. اما با این حال برای انجام اسکالپ سر از داروهای بی حس کننده موضعی جهت آرامش بیشتر افراد استفاده می شود. خوشبختانه امروزه تزریق مواد بی حسی جهت اسکالپ سر و یا سایر تکنیک های زیبایی، درد زیادی ندارد. البته ناگفته نماند که امروزه حتی اسپری های بی حس کننده جهت تاتو نیز ساخته و به بازارهای جهان عرضه شده. علاوه بر این مواد بی حسی بصورت ژل، کرم یا قطره نیز ساخته می شوند و بسیاری از پیگمنترها جهت اسکالپ سر و یا ابروها از آن استفاده می کنند. 


 مواد بی حسی معمولا حاوی ماده ای به نام لیدوکایین (Lidocaine) هستند که استفاده از آن در سراسر جهان مرسوم و رواج دارد. از جمله درمانگاه ها، بیمارستان ها و یا کلینیک های پوست و مو از این داروی بی حسی استفاده می نمایند. البته استفاده از موادی مانند لیدوکایین که ماده ای شیمیایی است، جهت بی حسی محدودیت هایی نیز دارد. از جمله این محدودیت ها این است که نمی توان در اطراف چشم از آن استفاده کرد. 


اسپری بی حسی برای انجام اسکالپ سر:

استفاده از اسپری جهت بی حس کردن ناحیه مورد نظر از مدت ها پیش تاکنون رواج داشته و این اسپری ها که عموما دارای لیدوکایین هستند، جایگزین مناسبی برای تزریق ماده بی حسی بشمار می روند و امروزه در بسیاری از مراکز مورد استفاده قرار می گیرند. 

ژل بی حسی برای انجام اسکالپ سر:

این ژل ها حاوی مواد بی حسی هستند و با مالیدن ژل بر روی ناحیه مورد نظر، به مرور در عمق ناحیه مورد نظر نفوذ می کند. سرعت نسبتا کم تاثیرگذاری بیشتر ژل های بی حسی و نیاز به سرعت بالای بی حس کردن موجب شده تا بسیاری از پیگمنترها از این ژل ها استفاده نکنند. البته در گذشته بسیاری از کسانی که داوطلب تاتوی سنتی می شدند از ژل های بی حسی استفاده می کردند. 

بی حسی برای اسکالپ سر

پماد بی حسی اسکالپ:

این کرم ها نیز همانند ژل بی حسی می توانند تا حدودی موثر باشند. یکی از مزایای پمادهای بی حس کننده این است که پس از مدت کوتاهی عمل کرده و ناحیه مورد نظر را بی حس می کند. امروزه بسیاری از پیگمنترها و متخصصین اسکالپ سر از این کرم جهت بی حسی اسکالپ استفاده می کنند. در مجموع امروزه بسیاری از پیگمنترها و مراکز اسکالپ سر از ژل و یا کرم جهت ایجاد بی حسی استفاده می کنند. لطفا توجه داشته باشید که به دلیل اینکه از این مواد جهت تاتو نیز استفاده می شود به آن ها مواد بی حسی تاتو نیز گفته می شود. 

طرز استفاده از بی حسی در تاتو و اسکالپ سر:

متخصصین اسکالپ سر در ابتدا محل مورد نظر را کمی خیس می کنند، سپس ماده بی حسی مورد نظر (بصورت کرم، ژل و غیره) بر روی آن ناحیه از پوست مالیده می شود. در نهایت پس از مدت زمانی پوست بی حس شده و فرد آماده انجام اسکالپ سر می شود. این امر بطور میانگین زمانی بین بیست الی سی دقیقه طول می کشد. البته در صورتی که این کار با استفاده از تزریق صورت گیرد، ظرف مدت چند دقیقه نتیجه حاصل می شود و پوست بی حس می گردد.  نوع بی حسی برای اسکالپ سر با توجه به جلسات مشاوره قابل انتخاب می باشد.


امروزه در برخی از مراکز خدمات اسکالپ سر و میکروپیگمنتیشن از ماده میکروکایینجهت بی حسی (Microcaine) استفاده می کنند که به صورت اسپری، ژل و یا کرم موجود است.