اسکالپ برای بیماری لیکن پلان مویی

بیماری لیکن پلان مویی چیست؟

لیکن پلان مویی یا لیکن پلانوپیلاریس Lichen planopilaris یک بیماری التهابی نادر است که منجر به ریزش موی دائمی پیشرونده تکه ای، عمدتا در پوست سر می شود. چندین فرم از این بیماری شناخته شده است:

•         لیکن پلانوپیلاریس کلاسیک، همچنین به عنوان lichen planus follicular شناخته می شود

•         آلوپسی فیبروزینگ پیشانی Frontal fibrosing alopecia

•         سندرم گراهام لیتل Graham Little syndrome

این بیماری معمولاً به صورت لکه های سفید و نرم ریزش موی سر ظاهر می شود، هیچ منافذ فولیکول مو در مناطق ریزش مو دیده نمی شود. پوسته و قرمزی اطراف هر فولیکول مو در لبه های این لکه ها را احاطه می کند که ممکن است در اثر لمس زبر و تیز باشد. به راحتی می توان موها را بیرون کشید. هر قسمت از این لکه ها چند کانونی است و مناطق کوچک ممکن است با هم ادغام شوند و مناطق نامنظم بزرگتری را تشکیل دهند. لیکن پلان مویی معمولا در مناطقی مثل پهلوها، جلو و قسمت پایینی پشت سر رخ می دهد. این بیماری معمولا پیشرفت آرامی دارد و پخش شدن ریزش مو به دلیل آن غیرمعمول می باشد.

اغلب علائم خاصی برای این بیماری وجود ندارد، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

•         خارش

•         درد

•         نرمی

•         درد و ناراحتی

•         سوزش

دلایل ابتلا به لیکن پلان مویی

لیکن پلان مویی معمولاً زنان بزرگسال جوان را درگیر می کند، اگرچه دامنه سنی می تواند گسترده تر باشد و مردان نیز درگیر شوند. این بیماری معمولاً همراه با لیکن پلان است که بر روی پوست، مخاط و ناخن تأثیر می گذارد. اگرچه احتمال ایجاد لیکن پلانوپیلاریس نادر است، اما یکی از دلایل عمده زخم ریزش موهای سر می باشد.

علت لیکن پلان مویی ناشناخته است، اما گفته می شود این یک بیماری خود ایمنیست که در آن سلول های سفید خون به سلول های پوست و مو حمله کرده و آنها را از بین می برند.

راه های تشخیص لیکن پلانوپیلاریس

لیکن پلان مویی در معاینات بالینی و بررسی های دقیق دهان، ناخن ها و پوست برای شواهدی از لیکن پلان در هرجایی جستجو می شود. با تریکوسکوپی فولیکولهای غایب، نقاط سفید، مقیاس perolollicular لوله ای و اریتم perifollicular آشکار می شود. تشخیص ممکن است در نمونه برداری از پوست سر که شامل موهایی با اطراف قرمز و پوسته در لبه ناحیه ریزش مو است، تأیید شود؛ Lichen planopilaris مثالی از فولیکولیت لنفوسیتیک اولیه است. با این حال همیشه نمی توان در نمونه برداری این بیماری را تشخیص داد، نمونه برداری از ناحیه ریزش مویی که از قبل زخم شده، فایده ای ندارد؛ در مواردی که فقط ریزش موهای تکه ای زخم شده وجود دارد و هیچ التهابی وجود ندارد، تشخیص ممکن است تأیید شود.

روش های درمان لیکن پلان مویی

lichen planopilaris یک اختلال طولانی مدت است، با این حال در بیشتر موارد این وضعیت در نهایت غیرفعال می شود.. اگرچه این بیماری به طور کامل قابل درمان نیست، اما هدف از درمان این است که موهای باقیمانده را حفظ کرده، به کنترل و تسکین علائم کمک شود و روند پیشرفت بیماری کاهش پیدا کند. درمان باید زودتر جستجو و انجام شود زیرا هیچ درمانی موهای از دست رفته و جای زخم را جایگزین نمی کند؛ ریزش مو معمولا دائمی است اما سرعت آن بعد از درمان بسیار کم می شود. لیکن پلان مویی را می توان با داروهای موضعی مانند کرم ها و ژل ها و همچنین از راه خوراکی با قرص درمان کرد، اگرچه میزان موفقیت می تواند بسیار متغیر باشد. متأسفانه هیچ درمان اثبات شده قطعی برای این بیماری وجود ندارد و علی رغم آزمایشات بسیاری از داروها روی برخی از افراد پاسخ نمی دهند.

اسکالپ برای بیماری لیکن پلان مویی

میکرو اسکالپ یا میکروپیگمنتیشن پوست سر روشی برای استتار ریزش مو است؛ در این روش رنگدانه هایی به منظور تقلید از ظاهر فولیکول موی بریده شده، در لایه های بالایی پوست قرار می گیرند. اسکالپ سر تضاد بین رنگ موهای بیمار و رنگ پوست سر او را کاهش می دهد و باعث کاهش ظاهر موهای ریخته شده می شود. این یک روش محبوب برای استتار ریزش موی ژنتیکی در مردان و زنان است، این روش همچنین می تواند برای انواع دیگر ریزش مو از جمله آلوپسی آره آتا و بیماری لیکن پلان مویی نیز استفاده شود. انجام اسکالپ به دلیل ورود سوزن به لایه سطحی پوست (اپیدرم) و فاصله آن از لایه انتهایی درم که ریشه در آن قرار دارد هیچ آسیبی به ریشه مو وارد نمی کند و علاوه بر آن به دلیل تحریک پوست باعث تقویت گردش خون شده و تاثیر مثبتی در استحکام ریشه موها دارد.

اسکالپ سر برای بیماری لیکن پلان مویی کاملا بی خطر بوده و با انجام آن در یک مرکز تخصصی معتبر می توان از بروز هرگونه عوارضی جلوگیری کرد. البته انجام میکرو اسکالپ سر در بیماران مبتلا به لیکن پلان مویی تنها از این نظر می تواند چالش برانگیز باشد که التهاب و بافت اسکار روی پوست سر ممکن است باعث شود رنگدانه ها با اطمینان کمتری رسوب کنند و با گذشت زمان سریعتر کم رنگ شوند. این مساله نیز به دلیل وجود امکان ترمیم اسکالپ در هر زمان که بخواهید قابل چشم پوشی است.