پوستیژ بهتر است یا اسکالپ

پوستیژ بهتر است یا اسکالپ

مقایسه پوستیژ (postiche) و اسکالپ سر (scalp) یکی از جالب ترین مقایسه ها در زمینه تکنیک های زیبایی سر افراد و همچنین پوشاندن نواحی از سر افراد که دچار ریزش شدید مو و حتی طاسی منطقه ای شده اند، می باشد. این دو اصطلاح هر یک مفاهیم متفاوتی دارند و کاربردهای مختلفی نیز دارند که در ادامه هر کدام را جداگانه بررسی و در نهایت آنها را با یکدیگر مقایسه می کنیم.


پوستیژ چیست؟

پوستیژ یا کلاه گیس در زبان انگلیسی: WIG در واقع پوشش و لایه ایست که جهت پوشاندن سر، بجای موهای طبیعی استفاده می شود. این کلمه ریشه ایتالیایی دارد (مشتق شده از کلمه posticcio) ولی امروزه در زبان های دیگری مانند انگلیسی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از پوستیژ یکی از اولین روش هایی است که دیرباز بشر از آن جهت پوشاندن طاسی و یا کم پشت بودن موهای سر استفاده می کرده است.
امروزه پوستیژ یا کلاه گیس ها از لحاظ نوع ساخت به دو دسته تقسیم می شوند:

• ساخته شده از موی طبیعی

• ساخته شده از الیاف مصنوعی


البته پوستیژها علاوه بر زیبایی و یا پوشاندن سر کاربردهای دیگری نیز از دوران قدیم داشتند. از جمله در محافل رسمی کشورهای اروپایی، بسیاری از فرمانروایان، پادشاهان و اعضای خاندان های سلطنتی، قضات، استادان دانشگاه ها، پزشکان، دریانوردان و ... از پوستیژ استفاده می کردند. در حقیقت استفاده از پوستیژ در آن دوران امری کاملا عادی بوده و استفاده از آن به مرور زمان در قرن نوزدهم میلادی در کشورهای جهان کمتر شده است.


گستردگی استفاده از پوستیژ در جهان به حدی بوده که از مصر باستان تا ژاپن و از جنوب آسیا تا شمال اروپا بسیاری از مردان و زنان از آن استفاده می کردند. به ویژه در محافل رسمی و مراکز اداری و یا قضایی دولتی. این سنت البته امروزه تنها در تعداد کمی از کشورهای جهان باقی ماده از جمله بریتانیا که همچنان اعضای مجلس لردها و همچنین قضات دادگاه ها از پوستیژ استفاده می کنند. البته علاوه بر این کشور همچنان در تعدادی از کشورهای آفریقایی نیز این سنت ادامه دارد. نوع پوستیژ یا کلاه گیس مورد استفاده در چنین مواردی کاملا با کلاه گیس های عادی که صرفا جهت پوشاندن کم پشت بودن سر استفاده می شود، کاملا متفاوت است. در واقع پوستیژهای رسمی قضات و یا اعضای بلندپایه برخی از مراکز و نهادهای بلندپایه حکومتی در کشورهای فوق، هنوز هم به نوعی نشانگر موقعیت اجتماعی آن ها است.

پوستیژ بهتر است یا اسکالپ سر


اما میان مردم عادی هنگامی که صحبت از خرید و استفاده از کلاه گیس می شود، معمولا در بیشتر موارد منظور استفاده جهت زیبایی است. به این ترتیب که فرد زمانی که به دلایلی امکان استفاده از روش هایی مانند کاشت مو و یا ترمیم مو را ندارد، می تواند از آن استفاده کند.
پوستیژهای طبیعی معمولا زیباتر بنظر می رسند و انعطاف پذیری بیشتری دارند. امروزه هنوز هم بسیاری از افراد در نقاط مختلف جهان، از پوستیژ استفاده می کنند از جمله:

✔ افرادی که دچار ریزش موی شدید بوده و بانک موی مناسبی جهت کاشت مو ندارند.

✔ کسانی که در زمان شیمی درمانی، موهای سر خود را از دست داده اند.

✔ در برخی مراسم و جشن های سنتی کشورهای جهان (جهت سرگرمی و یا اجرای مراسم شاد و جالب)

✔ خانم هایی که بنا به دلایلی با وجود داشتن موهای مناسب، مایلند از کلاه گیس استفاده کنند.

✔ برخی از مقامات رسمی و قضایی انگلستان و تعدادی از کشورهای دیگر جهان

✔ جهت استفاده در برخی از نمایش های تئاتر و حتی فیلم های سینمایی


بنابریان کاربردهای کلاه گیس همچنان زیاد است ولی اگر صرفا مسئله زیبایی و پوشاندن سر را در نظر بگیریم باید مقایسه ای نیز بین استفاده از پوستیژ و اسکالپ سر به عمل بیاوریم تا در نهایت متوجه شویم که اسکالپ سر گزینه بهتری است یا پوستیژ.


معرفی اسکالپ سر:

همانطور که در بخش های مختلف سایت و همچنین مقالات مختلف، بارها درباره اسکالپ سر و نواحی مختلف صورت نوشته ایم، میکرواسکالپ کاربردهای مختلفی دارد و در این روش، با استفاده از رنگ های طبیعی و تزریق آنها زیر پوست افراد، هاشور سر یا تاتو ایجاد می شود و یکی از بهترین جایگزین های موی طبیعی برای کسانی است که موهای سر یا ابروهای خود را از دست داده اند. تاکنون دو روش قدیمی و جدید جهت پیاده سازی این تکنیک زیبایی مورد استفاده قرار گرفته اند که جهت اطلاعات بیشتر می توانید در رابطه با کیفیت و مزایای هر یک از دو روش مورد نظر به مقاله مقایسه میکروپیگمنتیشن و میکروبلیدینگ مراجعه کنید. (جهت یادآوری این نکته را تاکید کنیم که در حال حاضر، میکروپیگمنتیشن جدیدترین و بهترین روش استاندارد اسکالپ سر است)


جهت انجام اسکالپ سر افراد می توانند به کلینیک های معتبر و مجاز که دارای دستگاه ها و محیط استریل و مناسبی جهت پیاده سازی این تکنیک هستند، مراجعه کنند. اسکالپ سر در چند جلسه انجام می شود و نتایج آن تا چند سال براحتی باقی می ماند. هر چه کیفیت کار بیشتر باشد و خود فرد نیز پس از پایان اسکالپ سر، همکاری بیشتری انجام داده و به نظرات پیگمنتر بیشتر توجه کرده و مدت ماندگاری اسکالپ نیز در نهایت بیشتر خواهد بود.


معمولا نتایج اسکالپ سر طبیعی تر از روش های دیگر هستند و برای مدت طولانی بر روی سر فرد باقی می مانند. از طرف دیگر حتی با توجه به هزینه ها، عوارض جانبی بسیار ناچیز، رضایت افراد مختلف و موارد دیگر، این روش بسیار مقرون به صرفه و مناسب است.


در ادامه مزایا و معایب اسکالپ و پوستیژ را بررسی می کنیم:

مقایسه پوستیژ و اسکالپ سر


مقایسه پوستیژ و اسکالپ سر:

در مقایسه ای کلی می توان مزایا و معایب هر یک از این دو را نسبت به یکدیگر به صورت زیر دسته بندی کرد:

✔ استفاده از پوستیژ نیاز به استفاده از متخصص و مراجعه به کلینیک های زیبایی ندارد (برخلاف اسکالپ سر)

✔ جهت انجام اسکالپ، این کار معمولا در چند جلسه صورت می گیرد.

✔ پوستیژ وزنی را بر روی سر تحمیل می کند و ممکن است این امر در درازمدت خسته کننده باشد (به ویژه برای افراد مسن و یا بیمار)

✔ کسانی که از پوستیژ استفاده می کنند در صورت کوچکترین بی دقتی در رعایت نکات مهم بهداشتی، ممکن است دچار بیماری های پوستی شوند.

✔ افرادی که از پوستیژ استفاده می کنند ممکن است دچار نگرانی شوند که هنگام ورزش های سنگین و دویدن سریع، پوستیژ از روی سر آن ها جدا شود.

✔ افرادی که اسکالپ سر انجام داده اند پس از مدتی می توانند براحتی شنا و ورزش های مختلف سنگین و سبک آبی و یا در خشکی را را تجربه کنند اما کسانی که پوستیژ بر روی سر خود قرار می دهند معمولا براحتی نمی توانند در همه این فعالیت ها شرکت کنند.

✔ استفاده از پوستیژ ممکن است موجب از دست رفتن باقی تارهای مو شود ولی اسکالپ سر روشی نسبتا بی خطر و سالم است.

✔ کسانی که از تکنیک اسکالپ استفاده کرده اند دارای اعتماد به نفس بیشتری هستند و موهای آنها دارای ظاهری مناسب تر و طبیعی است.

✔ میکرواسکالپ کاربردهای دیگری مانند محو کردن و یا پوشاندن جای خال و یا ماه گرفتگی نیز دارد اما پوستیژ صرفا جهت پنهان کردن محل ریزش مو و یا نقاط طاس سر است.


از این مقایسه به خوبی فهمیده می شود که اسکالپ به دلایل نام برده روشی بسیار بهتر و موثرتر است. پوستیژ یا کلاه گیس صرفا روشی جهت پوشاندن سر است و جایگزین مناسبی برای تکنیک ها و روش های ترمیم مو از جمله اسکالپ سر نمی باشد.