مقایسه اسکالپ و تاتو

مقایسه اسکالپ و تاتو

مقایسه اسکالپ سر و تاتو یکی از نکات مهم و جالب برای طرفداران هر یک از این دو تکنیک زیبایی پوست و مو است. از روزگار قدیم تاتو (tattoo) به عنوان روشی جهت ایجاد نقش و نگارهایی بر روی پوست بدن مورد استفاده قرار می گرفته است. بعضا برای بسیاری از افراد این سئوال مطرح هست که آیا اسکالپ سر همان تاتو است؟ در پاسخ باید بگوییم تنها شباهتی که میان تاتو و اسکالپ سر وجود دارد این است که در هر دو تکنیک رنگدانه وارد پوست می شود. ولی اسکالپ تکنیکی است که با استاندارد های پزشکی انجام می شود. البته متاسفانه در حال حاضر بسیاری از افراد با شیوه تاتو اقدام به انجام اسکالپ سر می کنند و در واقع بایستی گفت که این افراد و چنین مراکزی در واقع بجای انجام اسکالپ سر، برای مشتریان خود تاتوی سر انجام می دهند.


اما اسکالپ سر (Hair Scalp) تکنیک و روش جدیدتری است که مزایای بسیار بیشتری نسبت به تاتو دارد. تاتو (یا تتو) که به آن خالکوبی نیز گفته می شود، روشی سنتی است که با استفاده از رنگ های شیمیایی که به زیر لایه های پوست تزریق می شوند، شکل یا طرح های مورد نظر روی پوست ایجاد می شوند. اما در مقابل تکنیک های اسکالپ سر جدیدتر و پیشرفته تر بوده و دارای کاربردهای بیشتری نیز می باشند که در ادامه به آنها نیز خواهیم پرداخت.


اسکالپ و تاتو در سه مقوله اختلاف اساسی با هم دارند:

• تفاوت رنگدانه های بکار رفته در اسکالپ با رنگ تاتو

• دستگاه و تجهیزات مورد استفاده

• تکنیک و روش های مورد استفاده میکرواسکالپ و تاتو


معرفی روش تاتو (سنتی) :

خالکوبی یا تاتو بر روی پوست نقاط مختلف بدن انجام می شود و این تکنیک هنوز هم در بسیاری از کشورهای جهان برای متقاضیان انجام می شود. خالکوبی تاتو از دیرباز در بسیاری از سرزمین ها و نزد بسیاری از اقوام محبوبیت داشته از جمله اقوام مائوری (نیوزلند)، مردم شمال آفریقا، مردم چین و تایوان، اقوام ژاپنی، آمریکای لاتین، جزایر اقیانوس آرام، برخی از اقوام اروپایی و غیره.


حتی این روش نزد ایرانیان در برخی از دوره های تاریخی نیز رواج داشته تا جایی که امروزه آثاری از دوره ایران باستان بدست آمده که قدمت تاتو در ایران را از دوره هخامنشی نشان می دهد. ظاهرا این روش تا قرن ها بعد همچنان در ایران و سرزمین های همجوار آن معروف بوده تا جایی که شاعر معروف کشورمان، مولانا جلال الدین محمد بلخی در کتاب مثنوی معنوی خود از تاتو تحت عنوان "کبودی زدن" نام برده است.


امروزه این تکنیک همچنان در برخی از کشورهای جهان مورد استفاده برخی از جوانان قرار می گیرد و با وجود درد، خونریزی، مشکلات و عوارض آن همچنان متاسفانه مورد توجه برخی از افراد در کشورهای مختلف جهان است.


انواع روش های انجام تاتو :

این تکنیک خود به مرور زمان دچار تحول شده بطوری که در زمان قدیم بصورتی متفاوت با روشی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد، انجام می شده:

• در روش قدیمی تاتو در برخی از کشورها، با استفاده از سوزن در ابتدا روی پوست را خراش می دادند و سپس مواد رنگی مایع یا جامد را بر روی آن قرار می دادند. (در آن دوران از موادی مانند سرمه، دوده، نیل، آب تره و ... استفاده می شده)

• در روش های جدیدتر تاتو معمولا با استفاده از خودکار نقاطی از پوست که قرار است تاتو شود، مشخص شده و سپس با استفاده از سوزن های مخصوص مواد رنگی به زیر پوست به آرامی تزریق می شوند.


هر یک از این دو روش معایب و عوارض متعددی داشته و به همین جهت امروزه بسیاری از جوامع علمی جهان تاتو را روشی خطرناک و غیر علمی اعلام کرده و به مردم توصیه می کنند که از انجام آن بطور جدی پرهیز کنند. (به خصوص در مراکزی که هیچ گونه نظارتی بر روی آنها وجود ندارد و سوزن ها و رنگ های بکار رفته آنها ممکن است ایمن نباشند)


کاربردهای تاتو:

از تاتو سنتی عمدتا جهت زیباسازی و ایجاد نقش و نگارهای مختلف بر روی پوست بدن استفاده می شود. تاتو سنتی یا خالکوبی در نقاط مختلفی از بدن مانند پوست صورت، سر، پشت گردن، جلوی گردن، سینه، شانه، دست ها، پاها، روی شکم و نقاط دیگر انجام می شود. این روش با اینکه روشی منسوخ شده است اما متاسفانه همچنان مورد استفاده برخی از جوانان و حتی افرادی با سن و سال بیشتر قرار می گیرد. اما این که بخواهیم از این روش برای تغییرات ظاهری افرادی که دچار کم پشتی و یا طاسی سر هستند، این روش مناسب نمی باشد و بایستی از روش هایی همچون اسکالپ سر استفاده نمود.


خطرات و معایب تاتو:

این روش عوارض و معایب متعددی دارد و به همین جهت بسیاری از متخصصین، پزشکان و افراد آگاه به جوانان در این زمینه بارها هشدار داده اند. از جمله:

✔ رنگ های بکار رفته در تاتوی سنتی اغلب مواد شیمیایی و خطرناک برای سلامتی هستند.

✔ داشتن درد و خونریزی

✔ احتمال بروز آلرژی در فرد

✔ خارش در محل تاتو شده

✔ احتمال انتقال ویروس های ایدز، هپاتیت و غیره

✔ عدم امکان شنا تا مدتی پس از خوب شدن جای زخم ها

✔ سختی پاک کردن تاتو (در صورت پشیمانی فرد در آینده)

✔ سرطان زا بودن بسیاری از مواد و جوهرهای بکار رفته

✔ خطرناک بودن برای سلامت کودکان، نوجوانان، خانمهای باردار و افراد مسن

✔ احتمال بروز سرطان پوست

✔ نیاز به استفاده از پماد یا کرم

✔ بهم ریختن طرح تاتو در صورت لاغر یا چاق تر شدن فرد به مرور زمان


در انجام تاتو ورود رنگدانه به پوست با دستگاه تاتو انجام می شود. دستگاه تاتو فاقد استانداردهای ایمنی سلامت و بهداشت هست و امکان انتقال بیماری و آلودگی وجود دارد. کارتریج های این دستگاه ها استاندارد پزشکی نداشته و امکان انتقال خون و لنف از شخص به داخل هندپیس handpiece (یکی از لوازم مورد استفاده در تاتو) و سپس بازگشت و انتقال این آلودگی از هندپیس به شخص بعدی وجود دارد.


همچنین در این دستگاه ها سوزن تا عمق درم (لایه دوم) پوست وارد می شود و آسیب به ریشه موها وارد می گردد. همچنین درد بسیار داشته و همراه با زخم و خونریزی هست. ظرافت انجام کار پایین بوده و قابل مقایسه با ظاهر طبیعی و ظریف اسکالپ نمی باشد. حال می توانید قبل از انجام تاتو خودتان قضاوت کنید که آیا این روش همچنان روشی مناسب است به خصوص برای سر به جای روش هیی نطیر اسکالپ سر می باشد یا خیر!


شرح و معرفی روش اسکالپ

در مقابل تکنیک اسکالپ که امروزه در مناطق مختلفی از بدن مانند پوست سر (اسکالپ سر)، صورت، لب و نقاط دیگر استفاده می شود. این تکنیک خود شامل دو تکنیک قدیمی و جدیدتر است که در مقاله مقایسه میکروپیگمنتیشن و میکروبلیدینگ به معرفی و مقایسه این دو تکنیک که هر دو روش های اسکالپ هستند، پرداخته ایم.

اسکالپ سر


اسکالپ روشی جدید و مطمئن است (به ویژه روش میکروپیگمنتیشن) که در آن مواد رنگدانه های طبیعی به لایه های پوست تزریق می شوند. این تکنیک کاربردهای مختلفی دارد و امروزه به عنوان روش جایگزین تاتو سنتی شناخته می شود. از تکنیک های اسکالپ جهت موارد مختلفی استفاده می شود از جمله:

• پنهان کردن جای زخم، خراش و یا سانحه از روی پوست

• اسکالپ سر به عنوان جایگزین روش های ترمیم و یا کاشت مو

• یکدست کردن رنگ لب ها

• جهت زیباسازی و پرپشت نشان دادن ابروها

• پوشاندن محل خال یا ماه گرفتگی


البته در روش اسکالپ نیز همچنان از سوزن جهت تزریق استفاده می شود اما تفاوت های زیادی با روش تاتو سنتی دارد و به دلیل شکل رنگدانه های کاشته شده، به تکنیک اسکالپ سر عناوین دیگری مانند هاشور سر و یا تاتو سر نیز گفته می شود.


امروزه اسکالپ به ویژه نزد بسیاری از خانمها و جوانان محبوبیت پیدا کرده و در نقاط مختلف سر و صورت قابل اجرا می باشد. معمولا روش های اسکالپ توسط افراد آموزش دیده و مجرب انجام می شوند و باید دارای مجوز لازم برای این کار باشند. لذا با اطمینان می توان گفت که معایب و عوارض اسکالپ نسبت به عوارض و خطرات تاتو سنتی بسیار کمتر است. به همین جهت و با توجه به کاربردهای گسترده تر اسکالپ نسبت به تاتو و روشی بهتر و بسیار پیشرفته تر است.


مزایای اسکالپ سر نسبت به تاتو:

در یک مقایسه کلی اسکالپ سر یا هاشور سر نسبت به تاتو می توان موارد زیر را نام برد:

✔ در روش های اسکالپ، تکنیک میکروپیگمنتشین توسط دستگاه های استریل و مخصوص پیاده سازی می شود ولی تاتو با دست انجام می شود.

✔ مواد بکار رفته در اسکالپ سر، رنگ های طبیعی هستند ولی در تاتو سنتی از مواد شیمیایی استفاده می شود.

✔ اسکالپ سر درد و خونریزی چندانی ندارد.

✔ مراقبت های پس از تاتو بسیار بیشتر و حساس تر از مراقبت های پس از اسکالپ است.

✔ اسکالپ بهداشتی تر و بسیار ایمن تر تاتو سنتی است.

✔ از میان بردن اسکالپ بسیار آسان تر و سریع تر از پاک کردن تاتو است.

✔ از اسکالپ سر می توان به عنوان جایگزینی برای کاشت مو و یا کاشت ابرو استفاده کرد در صورتی که تاتو چنین قابلیتی ندارد.

✔ از تاتو نمی توان جهت استتار و مخفی کردن جای زخم و یا خال استفاده کرد در صورتی که اسکالپ چنین قابلیت هایی را دارد.

✔ کاربردهای اسکالپ بسیار گسترده تر از کاربرد تاتو است.

✔ انجام تاتو برای بسیاری از افراد با سنین مختلف خطرناک است در صورتی که اسکالپ خطر چندانی برای بیشتر افراد جامعه ندارد.

✔ امروزه اسکالپ سر مورد تایید بسیاری از مراکز علمی و پزشکی جهان است در صورتی که تاتو روشی منسوخ شده است.

✔ احتمال انتقال بیماری های ویروسی و عفونی در تاتو قدیمی وجود دارد در صورتی که چنین احتمالاتی در اسکالپ صفر است.

✔ افرادی که اقدام به انجام اسکالپ برای مشتریان خود می کنند (پیگمنتر) معمولا افرادی آموزش دیده و دارای مهارت هستند ولی افرادی که برای مراجعین خود تاتو انجام می دهند، عمدتا افرادی غیرحرفه ای هستند و ممکن است دچار خطا شوند.

✔ مواد بکار رفته در تکنیک اسکالپ سر، سازگار با محیط زیست هستند.


شاید تنها مزیت تاتو سنتی این باشد که دوام آن بیشتر است و البته همانطور که در بخش های بالا اشاره کردیم این مسئله از طرف دیگر یک معضل و عیب نیز برای طرفداران تاتو به شمار می رود چرا که موجب می شود در صورت پشیمانی فرد و یا خسته شدن از تصاویر و یا نقوش تاتو شده روی بدنش، این آثار بسیار دیر پاک شوند. (هر چند که پاک کردن و به اصطلاح ریمو تاتو و هاشور با میکروپیگمنتیشن میسر است)


نکته مهم دیگر اینکه روش اسکالپ سر حتما بایستی در یک محیط پزشکی مانند مطب یا کلینیک تخصصی انجام شود و مراجعه کنندگان الزاما قبل از انجام اسکالپ سر توسط پزشک ویزیت شوند و از لحاظ سلامت پوست سر و بیماری ها و داروهایی که استفاده می کنند توسط پزشک بررسی شده و در صورت صلاحدید پزشک و نداشتن منع انجام کار، خدمات اسکالپ برای آنها انجام گردد.


کلینیک تخصصی اسکالپ ایرانا با سال ها تجربه در زمینه پیاده سازی جدیدترین و بهترین تکنیک های اسکالپ آماده خدمت به شما همشهریان گرامی است. با ما همراه باشید.